Thursday, October 22, 2009

veld_ver_slagen: Kraak

veld_ver_slagen is een rubriek over de mensen in het veld en het schemergebied achter de schermen. Gesprekken met concertprogrammeurs, evenementenorganisatoren en curatoren van kunstencentra. Kortom, de heren en dames die bepalen wat wij te zien krijgen. Ditmaal met een Dave Driesmans en Steve Marreyt van het Vlaamse platenlabel, boekingbureau en algeheel keurmerk van avontuurlijke muziek, Kraak.

(Gepubliceerd in Gonzo (circus) #90 – januari/februari 2009)

Kraak: Keurmerk voor Vlaams avontuur

Sinds de oprichting in 1997 is Kraak uitgegroeid tot een waar kwaliteitslabel voor de Vlaamse avontuurlijke muziekliefhebber. Dave Driesmans gaf zijn perspectief op de zaak en Steve Marreyt schoof er halverwege bij aan.

Kraak lijkt een verzamelnaam voor een grote hoeveelheid activiteiten, van een platenlabel tot festivalorganisators tot een magazine; was dat vanaf het begin af de bedoeling, of is dat zo gegroeid?

Dave Driesmans: “Het is allemaal heel organisch gegroeid. Aanvankelijk was er enkel het platenlabel. Maar toen kwam al snel het idee om een jaarlijks festival te organiseren, en wat later ontstond het idee van een maandelijks tijdschriftje. Het is een combinatie van veel zin hebben om iets te doen en de noodzaak voelen een leemte op te vullen. Maar het is natuurlijk wel leuk dat we nu een beetje een structuur en publiek hebben waarbij we snel projecten kunnen lanceren.”

Hoe is de organisatie nu verdeeld? Zijn er aparte medewerkers voor ‘Concerten’ en ‘Platenlabel’, of loopt het door elkaar?

Driesmans: “Het loopt allemaal door elkaar. De ene dag ben je bezig met de website, de andere dag met de mastering van een nieuwe elpee, dan weer wat het boeken van vluchten voor een volgend optreden. Die variatie houdt je fris. Bovenal vind ik het voor Kraak heel belangrijk dat er meerdere mensen inbreng hebben. Zou er maar één programmeur zijn, dan is de kans op herhaling reëel. En dat willen we te allen tijde vermijden.”

“Over kleuren en smaken [moet] zoveel mogelijk getwist worden” heet het dan ook op jullie website; hebben jullie onderling nog twisten over wat wel en niet binnen Kraak past, of is het concept zo afgebakend dat daar geen onduidelijkheid meer over is?

Driesmans: “Nee, er wordt hier erg veel getwist en getwijfeld. Niet zelden gaat er een hele discussie vooraf aan het boeken van een groep. Is die groep representatief voor wat er nu gebeurt of kiezen beter voor een andere groep? Is die laatste release niet iets minder? Enzovoort.”

Op welke manier heeft de (Vlaamse) markt voor experimentele muziek zich ontwikkeld sinds 1997?

Driesmans: “In tien jaar tijd is er erg veel veranderd vind ik. In 1997 waren we hier één van de weinigen die met experimentele popmuziek bezig waren, en zeker de enigen die dat in een festivalformule aanboden. Er zijn sindsdien talloze ‘nieuwe muziek’ festivals opgedoken, maar de meeste daarvan zijn niet echt interessant meer. Aan de andere kant is de platenmarkt in elkaar gestort en zijn er in Vlaanderen nog maar enkele winkels over waar je een Kraak-cd kunt vinden. Een jammerlijke evolutie want door het ontbreken van subsidies kunnen de winkels niet overleven, hoewel ze voor mij toch evenveel cultuur brengen als een gesubsidieerde instelling.”

Vaak wordt gesteld dat door het internet de nadruk in de muziekbranche is verschoven van platen naar live-concerten. Hoe zien jullie dat?

Driesmans: “Ik heb op de trein of metro nog nooit zoveel oordopjes gezien, hoor. Verklaren dat de aandacht van opnames naar het livegebeuren verschoven is vind ik dus onjuist. Ik denk dat er wel een verschuiving te merken is in het luistergedrag: er veel meer aandacht gekomen voor de geschiedenis van muziek. Daar zullen mp3-blogs en de verzwakte marketingkracht van de platenfirma’s deels voor hebben gezorgd.”

Steve Marreyt: “Die downloadbare geschiedenis is lange tijd mijn verslaving geweest. Ik ben nogal een fan van muziek uit de jaren 1960 en 1970. Toen ik ontdekte dat zowat alle zeldzame psychedelische parels gewoon van blogspots te plukken waren, heb ik mij daar lange tijd mee bezig gehouden. Dat duurde tot het moment dat ik meer downloadde dan ik kon beluisteren. Nu ben ik een stuk selectiever geworden. Ook met internet was het dus weer zoeken hoe je er op een goede manier mee omgaat.”

No comments:

Post a Comment